تجزیه و تحلیل بهترین نوع ورزش برای نوجوانان چاق

22 سپتامبر 2014- بهترین برنامه ی ورزشی برای مقابله با اپیدمی چاقی در بین نوجوانان چیست؟

بر طبق مطالعه ای که در آن به مقایسه ی ورزش های هوازی با تمرینات استقامتی پرداخته شده است چاقی در میان نوجوانان بصورت اپیدمی (همه گیر) در آمده است. غالباٌ به نوجوانانی که دارای اضافه وزن می باشند توصیه می شود به ورزش بیشتری بپردازند اما شواهد محدودی وجود دارد که نشان می دهد چه نوع ورزشی برای کاهش میزان چربی بدنی این افراد مناسب تر است.

بررسی تاثیر تغذیه ی سالم ، انجام ورزش های هوازی و تمرینات استقامتی در مطالعه ی HEARTY  بروی نوجوانان توسط محققان دانشگاه کالگری و دانشگاه اوتاوا انجام شد. در این تحقیق که نتایج آن در مجله ی (JAMA) منتشر گردید 304 نوجوان دارای اضافه وزن از مناطق اوتاوا و گاتینیو شرکت داشتند (14 تا 18 سال). قبل از تقسیم این نوجوانان در 4 گروه مختلف به آن ها مشاوره های تغذیه ای به منظور اتخاذ روش های سالم تغذیه و کاهش وزن به مدت 4 هفته داده شد. سپس از گروه اول خواسته شد در تمرینات استقامتی با استفاده از ماشین های وزنه دار و هالتر (وزنه های آزاد) شرکت کنند. گروه دوم تنها به ورزش های هوازی بروی تردمیل، ماشین elliptical  و دوچرخه ی ثابت پرداختند. گروه سوم به ترکیبی از ورزش های هوازی و تمرینات استقامتی پرداختند و بالاخره گروه چهارم به عنوان گروه تغییرات تغذیه ای به انجام هیچ ورزشی توصیه نشدند.

در جمعیت مورد مطالعه تمام افرادی که به ورزش پرداخته بودند بطور قابل توجهی از وزن بدنشان کاسته شده بود و مقدار کاهش وزن با هم مشابه بود.

در میان نوجوانانی که حداقل 70 درصد از جلسات ورزشی را انجام داده بودند درصد چربی بدنی بطور قابل توجهی در گروه ورزش ترکیبی ایروبیک و استقامتی بیش از گروه ایروبیک به تنهایی کاهش یافته بود.

دکتر Kenny  از دانشگاه اوتاوا می گوید: اندازه ی دور کمر در گروه ترکیب ورزش ایروبیک و استقامتی که در 70 درصد از جلسات ورزشی شرکت کرده بودند، 7 سانتی متر و در گروه ورزش ایروبیک به تنهایی 4 سانتی متر کاهش نشان می داد در حالیکه در گروه تغییرات تغذیه ای به تنهایی هیچ کاهشی در سایز کمر مشاهده نشد.

تحت نظارت مربیان خصوصی از نوجوانان در هر سه گروه ورزشی خواسته شد 4 بار در هفته به مدت 22 هفته به ورزش بپردازند، سپس تغییرات در مقدار چربی بدنی این افراد توسط تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) بررسی گردید. از آنجائیکه تمرینات هوازی مانند دوچرخه سواری یا آهسته دویدن (Joggling) می تواند برای افراد دارای اضافه وزن چالش برانگیز باشد، تمرینات استقامتی به طوربالقوه برای این افراد جذاب تر بود زیرا اضافه وزن در این نوع ورزش ها نقطه ی ضعف محسوب نمی شود و افراد با سرعت بیشتری به قدرت کافی برای برداشتن وزنه ها نسبت به تناسب هوازی برای انجام ورزش های ایروبیک می رسند.

محققان امیدوارند که نتایج این مطالعه به یک بحث ملی درباره ی چاقی دوران کودکی و نوجوانی تبدیل شود و منجر به اتخاذ یک استراتژی بلند مدت و دائمی برای مقابله با چاقی گردد.

8 درصد از نوجوانانی که دارای اضافه وزن هستند معمولاٌ در بزرگسالی به چاقی مبتلا می شوند که دارای تأثیرات منفی بر کیفیت زندگی آنها است و منجر به ایجاد مشکلات مزمنی برای این افراد می شود. چاقی در افراد بالغ منجر به افزایش خطر بیماری دیابت، بیماریهای قلبی، سرطان ، معلولیت و ناتوانی می گردد.

منابع:

JAMA Pediatrics, 2014; DOI: 10.1001/jamapediatrics.2014.1392

www.sciencedaily.com/releases/2014/09/140922180017.htm